خرید دان مرغ

بی شک یکی از اصلی‌ترین فاکتورها در پرورش و رشد طیور تأمین غذای مناسب برای آن‌هاست.

استفاده از دان مرغ مناسب برای پرندگانی چون مرغ تخم‌گذار نیز از این قاعده مستثنی نیست؛

بنابراین لازم است تا با نوع تغذیه این حیوانات و تهیه دان مناسب برای آنها آشنایی بیشتری داشته باشیم.
در تغذیه مناسب برای یک مرغ تخم‌گذار علاوه بر کیفیت دان باید به نیاز حیوان و فصل تولیدمثل نیز توجه کافی داشت. در این مطلب با بررسی این موارد شما عزیزان را با نکات مهم در تهیه این محصول نیز آشنا خواهیم کرد.

تغذیه مرغ تخم‌گذار

همان‌طور که اشاره شد یک تغذیه اصولی و مناسب می‌تواند نقش مهمی در سلامت مرغ‌ها و کیفیت تخم‌گذاری آن‌ها داشته باشد.

جهت رسیدن به درآمدزایی در زمینه پرورش این موجودات لازم است تا بااطلاع از نوع گونه و نیاز آن به خرید دان مناسب اقدام کنید.
باتوجه‌به این موارد می‌توان اظهار داشت که دیگر روش‌های سنتی دانه پاشی و باقی‌مانده مواد غذایی تأمین‌کننده نیاز و سلامت مرغ‌ها نبوده و این طیور در صورت تخم‌گذار بودن نیازمند ترکیبات تقویتی ویژه و متفاوتی در سبد غذایی خود خواهند بود که با سایر مرغ‌ها تفاوت دارد.


این دست طیور علاوه بر ترکیبات مغذی در دان خود نیاز به مصرف مواد جلوگیری‌کننده از ایجاد بیماری‌های میکروبی و رشد کپک نیز دارند که این نکته در مورد انواع مرغ‌های تخم‌گذار محلی نیز صدق می‌کند.
مهم‌ترین ترکیبات موردنیاز این دست طیور موادی چون کربوهیدرات و چربی‌ها می‌باشد که علاوه بر مصرف علوفه‌های تازه باید موردتوجه پرورش‌دهندگان قرار گیرد.

پروتئین نیز از دیگر مواد مغذی ضروری محسوب می‌شود که در بسیاری غلات موجود می‌باشد و در انواع حیوانی نیز به صور پودرهای گوشتی استریلیزه شده در بازار عرضه می‌شود.

آشنایی با ترکیبات دان مرغ

روش‌های گوناگونی جهت تولیدات تغذیه طیور وجود دارد که بسته به خصوصیات هر گونه از این موجودات متفاوت است؛

اما معمول‌ترین آن‌ها به‌صورت دان کامل، ریزمغذی‌های متنوع و کنسانتره می‌باشد.
اقلامی از قبیل دانه‌های گیاهی و روغنی یکی از اجزای مهم تشکیل‌دهنده این محصول می‌باشند که می‌توانند شامل:

-ذرت

– سویا

– گندم و غیره می‌باشد؛

زیرا منابعی قوی از فیبر، کلسیم، پروتئین و اسیدهای امینه مهم می‌باشد.

از دیگر ترکیبات اصلی تشکیل‌دهنده این دان‌ها نیز پودر ماهی بوده که بیش از نیمی از نیاز پروتئین مرغ‌های تخم‌گذار را تأمین خواهد کرد.

نکات خرید دان مرغ

امروزه استفاده از روش‌ها و برنامه‌های غذایی قدیمی برای طیور دیگر کارایی لازم را نداشته و مصرف سبزی‌ها و مواد غذایی به‌صورت دانه‌بندی نشده میزان انرژی لازم را برای یک مرغ تخم‌گذار تأمین نخواهد کرد.
در حین خرید اقلامی چون تغذیه طیور توجه به کیفیت و اطمینان از بهداشت آن لازم و ضروری می‌باشد.

در این راستا دقت داشته باشید که کهنه بودن دان مرغ می‌تواند مساوی با فساد آن و در معرض خطر دادن سلامت مرغ‌ها باشد.


این عوامل سبب می‌شود تا علاوه بر ازبین‌رفتن خواص دان، شاهد رشد عوامل میکروبی باشیم که می‌تواند باعث بروز بیماری و افزایش میزان تلفات در میان مرغ‌های تخم‌گذار گردد.

توصیه می‌شود حتی‌الامکان از دان‌های بسته‌بندی‌شده و تأیید شده نیز خریداری کنید تا از بابت بهداشت محصول و کیفیت ترکیبات آن اطمینان داشته باشید.


خوشبختانه امروزه این محصول توسط متخصصین حوزه پرورش طیور با استفاده از بهترین دان مرغ و مناسب هر گونه تولید می‌شود و خریداران می‌توانند در حجم‌های موردنیاز خود آن‌ها را تهیه کنند.
در تغذیه این نوع طیور نوع دانه‌بندی غذا اهمیت زیادی دارد؛ بنابراین دان مرغ به‌صورت آرد و یا پودر انتخاب مناسبی نمی‌باشد. همچنین بهتر است تا علاوه بر گونه مرغ تخم‌گذار به سن و میزان بلوغ آن نیز در هنگام تهیه این محصول توجه کنید و در این زمینه از متخصصین مربوطه کمک بگیرید.

برای تهیه ی انواع ضد کنه ی زنبورعسل کلیک کنید

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *