تامین گرده گل اعلا

از خارق العاده ترین اتفاقات در طبیعت وجود همین گرده گل است که با فرایند بسیار پیچیده و خدادادی تولید شده و در نهایت مقداری در کندوی زنبور ذخیره و بقیه برای ایجاد محصل به درختان ماده انتقال داده میشود.با یک نتیجه گیری ساده متوجه میشویم بدون وجود گرده زندگی برای هیچ بشری امکان پذیر نخواهد بود.

 

زنبورها در کجای کندو از گرده گل بهره میبرند؟

گرده گل فقط در یک مرحله از زندگی زنبورها نقش دارد،پس از تخم گذاری مله در سلول های 6 ضلعی بلافاصله این محل با ژل رویال پر شده  تا زنبور بعد از خارج شده از تخم از ژل رویال مصرف کند برای جلوگیری خشک شدن ژل و فرایند رشد در داخل سلول در پوش آن با گرده پوشانده میشود و زنبور بلافاصله بعد از به دنیا آمدن اولین ماده که طعم ان را میچشد همین گرده گل است.

ارتباط عسل با گرده گل

در حقیقت عسل طبیعی هیچ ارتباطی با گرده گل نداشته و این ماده یک کاربرد جداگانه در کندو و یا قاب دارد.زمانی که عسل طبیعی با موم خریداری میکنید و قاب زنبور پر از گرده باشد حتما مواظب باشید که ان قسمت را با موم نخورید ،چون زیر گرده حتما یک لارو زنبور وجود دارد.

 

ساختمان تشکیل دهنده ی گرده گل

یکی از شگفتی های طبیعت همین گرده گل است و بدون گرده هیچ محصولی به وجود نخواهد آمد ،به همین دلیل است به ساختار فیزیکی این ماده میپردازیم.

گرده از دو قسمت زیر تشکیل شده است:

1-پوسته

2-سلول

 

توضیح بخش یک: دو پوسته دانه گرده را احاطه می‌کنند(خارجی و داخلی)

1-پوسته خارجی منفذ دارد و از جنس کوتین بوده که اصطلاحا به کوتین معروف است.

سطح خارجی این پوسته ناهموار بوده و در گونه‌های مختلف شکلهای گوناگون دارد و در تشخیص نوع گیاه موثر است.

2-پوسته داخلی:این قسمت از جنس سلولز و آنتین نام دارد.

 

تامین گرده گل اعلا

بخش دوم سلولها

 

دو سلول به نام سلولهای رویشی و زایشی در درون هر دانه گرده جای دارند. سلول رویشی بزرگتر است و سلول زایشی را دربرگرفته است. بطور معمول در سیتوپلاسم این سلولها رنگیزه کاروتنوئیدی وجود دارد که رنگ دانه‌های گرده را سبب می‌شوند. دانه‌های گرده بعضی گیاهان در هوا (به خاطر عوامل فیزیکی مانند باد و سبکی خود گرده ی نر)پراکنده شده و با ورود به مجاری بینی بعضی افراد حالت آلرژی یا حساسیت های فصلی که همان آب ریزش بینی یا عطسه در آنها بوجود می‌آورند.

 

نحوه ی ایجاد گرده

 

در داخل هر کیسه بساک سلولهای دیپلوئید (2n کروموزومی) به نام سلولهای مادر میکروسپور یا مادر دانه گرده وجود دارند که هر کدام از این سلولها با تقسیم میوزی، چهار سلول (n کروموزومی) هاپلوئید به نام میکروسپور بوجود می‌آورد.

سپس هسته هر میکروسپور به طریق میتوز تقسیم شده و از نتیجه ی آن دو هسته پدید می‌آورد.یکی از این هسته‌ها با مقداری سیتوپلاسم سلول زایشی را بوجود می‌آورد و هسته دیگر با بقیه سیتوپلاسم به سلول رویشی تبدیل می‌شود. سپس با بوجود آمدن پوسته‌های داخلی (انتین) و خارجی (اگزین) هر میکروسپور به یک دانه گرده یا گامتوفیت نر تبدیل می‌شود.با این فرایند پیچیده یک گرده گل نر حاصل شده که در جهت ایجاد یک محصول خوشمزه توسط زنبورعسل یا دیگر حشرات جابجا میشود.

خرید عمده گرده گل پرتو ندیده

برای تهیه گرده مناسب که به وسیله آفتاب و طبیعی خشک شده باشد

با ما در تماس باشید تا طعم واقعی گرده را چشیده باشید.

تامین گرده گل اعلا

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *