عسل طبیعی موم دار


عسل طبیعی موم دار …همانطور که می دانیم هر چیزی بعد از تولید باید در یک وسیله ای بسنه بندی و نگهداری شود.موم نیز در حقیقت ظرف بسته بندی عسل می باشد که توسط زنبور عسل با یک تکنولوژی بسیار پیچیده ی الهی تولید می شود.این ماده ی ارزشمند علاوه بر وظیفه ی مهم در نگهداری عسل دارای کاربردهای دیگری نیز دارد.

عسل طبیعی موم دار
  • عسل طبیعی با موم چیست؟
  • موم چیست؟
  • ساختار وخصوصیات فیزیکی موم
  • مزایا ومعایب مصرف عسل با موم

عسل طبیعی با موم چیست؟

زنبور عسل پس از لانه گزینی با بره موم {جهت مطالعه در مورد بره موم به آدرس www.lifepropolis.comمراجعه کنید}اقدام به ساخت کندو با ماده ای به نام موم می کند.تمامی خانه هایی که به وسیله ی موم توسط زنبورها ساخته می شود،تقریبا هم اندازه و شش ضلعی می باشد.پس نتیجه می گیریم محل ذخیره ی عسل موم می باشد و موم عسل را برای مدت طولانی بدون اینکه تغییری در آنزیم های عسل ایجاد شود نگهداری می کنند.موم زنبور نیز مانند عسل از رنگ سفید تا سیاه متغیر می باشد البته این تغییر رنگها بدلیل محل برداشت وماده ی اولیه ی آن می باشد.پس نتیجه می گیریم ماده ای که عسل در داخل آن ساخته ونگداری می شود را موم و عسل به همراه موم را عسل طبیعی با موم می گویند.

موم چیست؟

همانطور که در بالا اشاره شد موم ماده ای است که زنبور ها برای تخم ریزی و ذخیره ی عسل از آن استفاده می کنند این ماده مهم توسط چهار جفت غده ی موم ساز که در زیر شکم زنبورها قرار دارد تولید می شود.این 8غده بعد از 18 روزگی زنبور عسل توانایی تولید موم را پیدا می کنند.هنگام ساخت موم زنبور نیاز به گرده و عسل دارد ورنگ موم نیز بسته به رنگ گرده وعسل می باشد چون موم در مرحله ی اول که توسط 8 غده ی موم ساز ترشح می شود کاملا شفاف و بی رنگ می باشد.برای ساخت یک کیلوگرم موم حتما باید 10کیلو عسل مصرف شود.علاوه بر ذخیره سازی عسل در کنترل دمای کندو نیز نقش بسیار زیادی دارد.

عسل طبیعی موم دار

ساختار وخصوصیات فیزیکی موم

این ماده دارای ترکیبات پیجیده ای دارد ولی از مواد تشکیل دهنده ی این ماده می توان به مقدار قابل توجهی پروتئین،ویتامین، و گرده به مقدار کمی اشاره کرد. موم ماده‌ای هست از سفید تا رنگ قهوه ای متغیر بوده و دارای بویی بسیار نزدیک به عسل می باشد. این ماده نرم و بسیار قابل جذب است که معمولاً آن را زنبور عسل تولید می‌کند. موم‌ها حاوی استرها،اسیدها و الکل‌های بسیار چرب هستند که گاهی اوقات دارای هیدروکربن‌های آزاد می‌باشند. موم ماده‌ای با ثبات و بسیار مقاوم در برابر رطوبت است؛ در صورتی که در برابر حرارت و فشارهای مکانیکی ماندگاری ای ندارد این ماده در دمای 65 درجه کاملا ذوب و در دمای 90درجه تغییر رنگ ودر دمای 200تا 205درجه به نقطه ی اشتعال می رسد واز نظر شیمیایی جزو لیپیدها یا چربی می باشد.

عسل طبیعی موم دار

مزایا ومعایب مصرف عسل با موم

عسل طبیعی موم دار

موم با توجه به ساختاری که دارد در معده قابلیت هضم را ندارد.

تنها حیوانی که معده اش قادر به هضم موم می باشد کرم بید موم خوار می باشد.ولی به گفته ی اکثر پزشکان سنتی و علوم تغذیه جویدن و بلعیدن موم باعث آزاد شدن عصاره و آنزیم های مفید در بدن می شود که برای بدن بسیار فایده دارد.

مزایا:باعث آزاد شدن عصاره های مفید آن در بدن

2-جویدن آن برای دندان و لثه ها مفید می باشد.

3-سالم ماندن عسل وحفظ آنزیم های آن

معایب:بدلیل هضم نشدن در بدن باعث یوبست می شود.

2-امکان تخم گذاری پروانه ی بید موم خوار

3-خشک شدن موم و ماندگاری کم عسل

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *