تهیه شکر


تهیه شکر – به دلیل فعالیت گسترده ی زنبورداران در زمینه ی تولید عسل،چه طبیعی و چه تغذیه ای اکثرا با مواد شیرین سروکار دارند لذا داشتن آگاهی از ساختار مواد شیرین مانند عسل و قیمت شکر خالی از لطف نیست.همچنین زنبورداران هنگام تغذیه با شکر متوجه می شوند چه ماده ای را به زور به زنبورهای بیچاره می خورانند.

تاریخچه ی شکر در جهان و ایران

اصطلاح شکر یکی از فرآورده های بزرگ گیاه نیشکر می باشد.این گیاه شیرین یکی از گیاهان بومی شرق آسیا (مانند شبه جزیره ی هندوستان،بنگلادش و…)وآمریکای جنوبی می باشد.

در زمان های بسیار قدیم که هنوز صنعت مدرنیته نشده بود به دلیل نبود امکانات گیاه نیشکر با قیمت بسیار بالایی عرضه می شد،لذا از مردم برای استفاده از شیرینی از شیرین کننده های دیگری مانند عسل استفاده می کردند.به خاطر همین است که می گویند دیگر عسل های قدیمی وجود ندارد چون واقعا خالص بودند.

تهیه شکر

بعد از گذشت زمان و ورود صنعت و تقاضا برای شیرین کننده های دست ساز این گیاه توسط تاجران به کشورهای مختلف جهان وارد شد و با دستگاههای لازم نیشکر را به صورت کریستالیزه وخالص در بیاورند و به صورت امروزی مصرف شود.بعد از قرن 18 یعنی اوایل قرن 19 تقریبا اکثر کشورها از شکر استفاده می کردند.

در ایران باستان شکر در داخل تولید می شد ولی در زمان قاجار حدودا 100سال پیش شکر از روش سنتی جدا شده و به شکر امروزی تولید شد اما اکثر شکر ایران به صورت وارداتی بوده و عمدتا از روسیه وارد می شد تا اینکه در سال 1396 واردات شکر ممنوع شده و ایران در تولید شکر خود کفا شد.از همان زمان های بسیار دور که برخی کشورها به عنوان زادگاه نیشکر بودند هنوز هم در رده ی بالاتر تولید این ماده هستند و بزریل به تنهایی 50درصد شکر و نیشکر جهان را تولید می کند.

ساختار شکر

شکر ساختار بسیار پیچیده ای ندارد از فرمول شیمیایی ساده CL2-H22-O11تشکیل شده است.همچنین از سه خانواده ی عضو شیرین به نام های گلوکز،فروکتوز و گالاکتوز تشکیل شده است.تمامی این سه ماده تقریبا در همه ی گیاهان ،میوه ها و لبنیات وجود دارد.

کاربرد شکر

تهیه شکر

تا اواخر قرن 18 شکر در اروپا به عنوان کالای لوکس تلقی می شد و فقط افراد ثروتمند به عنوان شیرین کننده استفاده می کردند.اما باگذشت زمان وعمومی شدن استفاده ی شکر در صنایع مختلف اعم از تولید انواع شیرینی ها،شکلات ها،در لبنیاتی ها و صدها صنعت دیگر به وفور استفاده می شود.زنبورداران نیز شیرین کننده ای به اندازه ی شکر هنوز نیافتند تا از آن برای تغذیه ی زنبورها استفاده کنند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *